لــــید و مــــا

آموزش مسائل زناشویی

لــــید و مــــا

آموزش مسائل زناشویی

۳۴ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

پرستارش هستید یا عاشقش؟!

زهرا کرامتی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۱ ب.ظ


عاشق واقعی

دوست داشتن با عاشق بودن فرق می کند

 

تمام روز توی فکرتان چرخ می زند؟ تک تک رفتارهایش برایتان معنا دارد و حاضرید همه زندگی و وجودتان را برای شاد شدنش قربانی کنید؟ می ترسید دلش با شما نباشد و از روزی که جایش در زندگی تان خالی باشد، وحشت دارید؟ حتی اگر همه این جمله ها، در مورد احساسی که امروز دارید درست باشد، باز هم نمی توانید اسمتان را عاشق بگذارید. حتی اگر دلتان از دوری اش بترکد و بودن با او رویای روز و شبتان باشد، باز هم ممکن است تا تبدیل شدن به یک عاشق واقعی فاصله زیادی داشته باشید. خواندن این مطلب به شما کمک می کند تا هر احساسی را عشق خطاب نکنید و با میان برهای ساختن رابطه عاشقانه آشنا شوید.

دوستش دارید یا عاشقش هستید؟
وقتی می بینیدش، قلبتان تند می زند؟ دیگر چه؟ وقتی کنارش می نشینید، زمان متوقف می شود و با هر لبخندش، ساعت ها و روزها پرانرژی می مانید؟ نکند عاشقش هستید؟ دست خودتان نیست؛ عاشق شدن یک رفتار غیرارادی است که همه ما کم و بیش تجربه اش می کنیم. وقتی عاشق می شویم، می خواهیم با کسی که به او دل بسته ایم، همراه شویم، با او ازدواج کنیم و در کنارش باشیم. وقتی احساس خوش عاشقی را در کنار فردی که عاشقمان است تجربه می کنیم، تمام وجودمان غرق شادی می شود؛ اما اگر پایمان به عشقی یک طرفه بازشده باشد، احساس بدبختی می کنیم.

وقتی که عاشق می شویم، وجودمان پر از انرژی و در عین حال آرامش می شود و با هر لبخند، تایید یا حتی هر لحظه حضور او در کنارمان، این احساسات تشدید می شوند. دوست داشتن با عاشق بودن فرق می کند. وقتی کسی را دوست داریم، بهترین چیز را برایش می خواهیم و از بودن در کنارش لذت می بریم. در این حالت هم احساساتمان با آن فرد گره خورده، اما شدت این اتفاق، کمتر از زمانی است که عاشق کسی می شویم. احساس خوبی که عاشق شدن نصیبمان می کند، همه قدرتمان را از بین می برد و ما را به زانو در می آورد.

پاسبانش هستید یا عاشقش؟
وقتی از شما دور می شود، آرامش را با خودش می برد؟ دلتان می خواهد همه جا کنارش باشید و حتی در سرش هم خانه کنید و از افکارش سر دربیاورید؟ همیشه نگرانید که بی خبری تان از بخشی از واقعیت ها به ضررتان تمام شود؟ نکند عشق را با احساس دیگری اشتباه گرفته اید؟ خیلی وقت ها، آدم هایی که احساس ناامنی را همیشه با خود یدک می کشند، به کسی که احساس می کنند به او نیاز دارند، دل می بندند.

این نیاز آن قدر قدرتمند است که اشتیاق عمیقی را در فرد ایجاد می کند، اما جنس این اشتیاق و میل، از آن جنسی نیست که عاشق ها تجربه می کنند. این احساس رابطه را به سمتی می برد که نیاز فرد به کنترل کردن را برآورده کند. نیاز به کنترل کردن، با خودش حسادت و حتی خشم را می آورد، اما فرد کنترل گر، تمام تلاشش را می کند تا به دیگران ثابت کند که این رفتارها حاصل عشق است. درواقع رابطه برای این آدم ها، به معنای لذت مالک فکر دیگری بودن است، نه لذت همراه شدن با او.

 

احساس خوش عاشقی

وقتی که عاشق می شویم، وجودمان پر از انرژی و در عین حال آرامش می شود

 

رقیبش هستید یا عاشقش؟
حاضر نیستید وقت و انرژی ای را که می تواند به شما اختصاص دهد، خرج چیزی دیگری کند؟ از خانواده و دوستانش گرفته تا حتی هنر و درسی که به آن می پردازد، همه را رقیب خود می دانید و هرچه بیشتر درگیرشان شود، حساسیت شما هم بیشتر می شود؟ نکند به جای تبدیل شدن به یک عاشق، به فردی حسود بدل شده اید؟

خیلی ها معتقدند که حسادت همراه عشق می آید. آن ها حتی پا را فراتر می گذارند و می گویند اگر حسود نباشید، حتما عاشق نیستید و به تعبیر خودشان اگر روی او حساس نباشید، دوستش ندارید! اما واقعیت این است که حسادت از عشق نمی آید، بلکه به خاطر ناامنی ایجاد می شود. اینکه شما عاشق فرد مقابلتان هستید یا نه و چقدر به او عشق می ورزید، ربطی به میزان حسادتی که شما در رابطه شما وجود موج می زند، ندارد.

خیلی از آدم های کنترل گر، پای حسادت را به رابطه ای که خودشان عاشقانه تعبیرش می کنند، باز می کنند؛ اما حقیقت این است که عشق در دنیای این آدم ها جایی ندارد و احساس ناامنی و ترس از تنها ماندن آن ها را به سمت چنین رفتارها و واکنش هایی هل می دهد. وقتی خودتان را سزاوار دوست داشته شدن نمی بینید، همیشه نگرانید که هر چیز یا فرد دیگری از شما ارزشمندتر شود و جایتان را در زندگی کسی که عاشقش هستید، بگیرد.

همه فکر و ذکرتان مراقبت از او شده؟ زندگی تان را وقفش کرده اید و هر وقت و هرجا که بخواهد حاضر می شوید تا مبادا به او سخت بگذرد؟ پیشرفت خودتان برایتان مهم نیست و دوست دارید همه عواملی را که برای پیشرفت کردن نیاز دارد، برایش فراهم کنید؟ نکند به جای عاشق به یک پرستار تبدیل شده باشید؟ خیلی ها به دنبال زندگی کردن با کسی می گردند که بتوانند از او مراقبت کنند.

با مراقبت کردن از دیگران به این آدم ها احساس خوشایند مهم بودن دست می دهد و این موضوع که دیگران خود را نیازمندشان ببینند و احساس کنند بدون این مراقبت کننده ها زندگی برایشان ناممکن است، به آن ها آرامش می دهد.

این آدم ها، نیاز دارند که در چشم دیگران به عنوان یک نجات دهنده دیده شوند و آدم های دیگر هم فکر می کنند این ناجی ها، عاشق های فداکار و سخت کوشی هستند، اما درواقع، عشق هیچ جایی در زندگی آن ها ندارد. این آدم های مهرطلب تصور می کنند اگر مثل یک امدادگر یا مادر رفتار کنند، ارزشمند شمرده می شوند. اما اگر دیگران را به خود محتاج و نیازمند نکنند، تنها می مانند.

قربانی اش هستید یا عاشقش؟
مهم نیست اکنون و امروز به شما و او چه می گذرد؟ همیشه نگران فردایی هستید که قرار است بیاید؟ فردایی که ممکن است در آن دیگر دوستتان نداشته باشد و جایی در زندگی اش نداشته باشید؟ هر کاری می کنید تا به خودتان عشقش را ثابت کنید؟ نکند به جای عاشق به یک قربانی تبدیل شده باشید؟ برای آدم های عاشق، بودن در کنار کسی که دوستش دارند و لذت بردن از همراهی او کافی است؛ اما آدم هایی که احساس امنیت نمی کنند، چه در روزهای تنهایی و چه در زمانی که به یک رابطه به ظاهر عاشقانه وارد شده اند، مدام با ترس از دست دادن و تنها ماندن، ناامیدی و سرخوردگی درگیر هستند.

آن ها مدام در حال طرح کردن آزمون هایی هستند که به خود و دیگران ثابت کنند کسی دوستشان می دارد و تا ابد در کنارشان می ماند. این آدم ها همیشه می ترسند با از دست دادن یک نفر تا ابد تنها بمانند و شانس دیگری برای پیدا کردن نیمه گمشده شان نداشته باشند.

در کمینش هستید یا عاشقش؟
خوب می دانید که بدون داشتن او در زندگی تان، مسیر پیشرفتتان طولانی و سخت می شود؟ فکر می کنید اگر این فرصت را از دست بدهید، هیچ وقت به جایی نمی رسید و نمی توانید آرزوهایتان را محقق کنید؟ نکند به جای عاشق شدن برای او دام پهن کرده اید؟ دل بستن به آدم های معروف، جذاب، قدرتمند و ثروتمند را نباید با عشق اشتباه گرفت. خیلی از کسانی که برای برقراری ارتباط با این آدم ها به هر دری می زنند، عاشق نیستند؛ آن ها آدم هایی با عزت نفس پایین هستند که می خواهند با پیدا کردن چنین نیمه گم شده ای، خلاهایشان را پر کنند.

برای آن ها شریک زندگی، به معنای شریک عاطفی و همراه نیست، بلکه کسی است که باید جاهای خالی زندگی شان را پر کند و کمبودهایشان را جبران کند؛ اما واقعیت این است که معشوق، نیمه گمشده ای نیست که ضعف های عاشق را جبران کند و کمبودهایش را از بین ببرد.
  • زهرا کرامتی

چه چیز هایی ازدواج را بی ریخت می کند؟

زهرا کرامتی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۰ ب.ظ


عوامل مؤثر بر ازدواج

ازدواج، یکی از مراحل مهم زندگی انسان به شمار می رود

 

من قصد ازدواج دارم، ولی تا به حال به خواستگاری دختری نرفتم و تجربه ای در این زمینه ندارم؛ می خواستم در مورد چگونه صحبت کردن، سوالاتی که در جلسه خواستگاری باید پرسیده شود و همچنین  مسایلی که باید مد نظر قرار دهم، مرا راهنمایی کنید، تا همسری مناسب را انتخاب کنم؟

ازدواج، یکی از مراحل مهم زندگی انسان به شمار می رود. نتایج اطلاعات متعدد در مورد ازدواج، نمایان گر اهمیت آن در سلامت جسمانی و روانی شناختی افراد می باشد. به طور کلی آن چه در روان شناسی ازدواج مورد توجه است، بررسی عوامل مؤثر بر ازدواج و ارتقاء دهنده ی شرایط کیفی آن می باشد که مباحثی چون نقش عوامل مادی، فرهنگی، روانی و شخصیتی بر تصمیم گیری ازدواج و رضایت از آن را در بر می گیرد.


لذا شما باید سعی کنید اطلاعات خود در زمینه روان شناسی ازدواج را بالا ببرید و از منابع کمکی بهره ببرید.


توصیه می کنیم فقط از مجرای مشاوره بهره نبرید(هر چند دارای ارزش و بهای خاص خود است و اکیدا توصیه می شود) بلکه سعی کنید در کنار کمک و مساعدت یک مشاوره حضوری مجرب، مطالعات جدی و دقیقی در زمینه معیارهای انتخاب و روان شناسی ازدواج داشته باشید.


به طور کلی می توان گفت در روان شناسی ازدواج، دو دسته مبحث کلی مورد توجه است: یک دسته مباحثی که به شرایط قبل از ازدواج و در واقع مرحله ی تصمیم گیری برای ازدواج مربوط می شود و دسته ی دیگر، مطالبی را شامل می شود که به مراحل حین ازدواج و بعد از آن مربوط هستند در ادامه پاسخ شما سعی می شود بر روی موضوعات دسته اول پرداخته شود:


تصمیم گیری برای ازدواج
در این مرحله، تلاش می شود سؤالاتی از این قبیل پاسخ داده شود که یک فرد، چگونه می تواند زوج مناسبی برای خود انتخاب کند؟ در انتخاب زوج، چه اولویت هایی را مد نظر قرار دهد؟ آیا شرایط مادی مهم تر است یا شرایط خانوادگی و فرهنگی؟ عوامل شخصیتی تا چه اندازه می تواند ازدواج موفقی را پیش بینی کند؟ تناسب و همانندی در صفات شخصیتی، مهم تر است یا مکمل بودن این خصوصیات؟ چگونه می توان فهمید دو نفر از لحاظ شخصیتی، چه قدر با یکدیگر تناسب دارند و...

روان شناسی ازدواج تلاش کرده با انجام تحقیقاتی، به سؤالات بالا پاسخ های مناسبی داده و نتایج یافته های خود را در فرآیند مشاوره ی ازدواج، در اختیار افراد قرار دهد. آن چه در فرآیند مشاوره ی ازدواج در این مرحله مورد توجه است، رعایت اصل تناسب و اصل اولویت بندی می باشد.

براساس اصل تناسب، گفته می شود هر اندازه افراد از لحاظ شرایط مادی، فرهنگی، شخصیتی و تحصیلی، شبیه تر باشند، ازدواج موفق تری خواهند داشت. به همان اندازه که ازدواج یک فرد از طبقه ی اقتصادی بسیار بالا، با فردی از طبقه ی اقتصادی پایین، عدم هماهنگی و در نتیجه احتمال عدم موفقیت را به همراه خواهد داشت، عدم تناسب ویژگی های شخصیتی نیز مشکلات عمیقی را بروز خواهد داد.


ازدواج یک فرد با ویژگی شخصیتی برون گرایی، با فردی با ویژگی شخصیتی درون گرایی را تصور کنید. با توجه به این که افراد برون گرا، تمایلات شدیدی به شرایط بیرونی مانند برقراری روابط اجتماعی، حضور در جمع و... دارند و افراد درون گرا برعکس، تنهایی را بیش تر می پسندند، به نظر شما ازدواج موفقی خواهند داشت؟ براساس اصل اولویت بندی، گفته می شود چون در عمل، امکان ازدواج با فردی که از تمام جنبه ها، مطابق با شرایط وملاک های فرد باشد، پایین است. بنابراین توصیه می شود با اولویت بندی و امتیازدهی به هر یک از جنبه های مورد نظر، تصمیم گیری را آسان تر انجام دهند.

 

شرایط قبل از ازدواج

زوج هایی که روابط متعادل تری برقرار می کنند، به طور معمول موفق ترند

 

عوامل که در عدم موفقیت ازدواج، تأثیرات اساسی دارد عبارتند از:
- عدم تناسب فرهنگی، اجتماعی، شخصیتی و اقتصادی


- عدم آشنایی زوج ها با برقراری ارتباط مناسب و تعاملات سازنده: زوج هایی که روابط متعادل تری برقرار می کنند، به طور معمول موفق ترند. زوج های ناموفق، افرادی بوده اند که یک یا هر دوی آنان، توان برقراری رابطه مثبت را نداشته اند یا بیش از حد به این روابط بها داده اند، به طوری که به نوعی وابستگی کشانده شده اند. به عبارتی، به همان اندازه که سردی در روابط مشکل آفرین است، علاقه مندی مفرط و خارج از حد که به صورت وابستگی و چسبندگی ظاهر می شود نیز مشکل آفرین خواهد بود.

- عدم آشنایی زوج ها با فرآیندهای حل مسأله و مواجهه با تغییرات اساسی زندگی: هر چه زوج توان بیشتری برای حل مشکلات داشته باشند، برای نمونه به جای قهر، داد و بیداد و... که شیوه های منفی هستند، به شیوه های مؤثرتری مانند بحث و گفت و گوی آرام و... مسائل بین خود را حل و فصل کنند، موفق تر خواهند بود.

- ازدواج قبل از 20 یا بعد از 30 سالگی

- زوج ها بعد از یک اتفاق یا حادثه ی ناراحت کننده، ازدواج کرده باشند.

- یک یا هر دو شریک زندگی، درصدد فاصله گرفتن از خانواده ی اصلی خود بوده یا برعکس، به خانواده ی خود وابسته باشند.

- زوج ها دارای منظومه ای از برادران و خواهران ناسازگار باشند.

- زوج ها در محلی بسیار نزدیک یا بسیار دور از هر یک از خانواده های اصلی خود، سکونت داشته باشند.

- زوج ها قبل از یک دوره ی آشنایی 6 ماهه و یا پس از دوره ی نامزدی 3 ساله، ازدواج کرده باشند.

- جشن ازدواج، بدون حضور اعضای خانواده یا دوستان برگزار شده باشد.

ضمنا اگر طرف مقابل حایز هر یک از این ویژگی ها بودند، مورد مناسبی برای ازدواج نخواهند بود پس توجه کنید:
-اگر در خانواده پدری و زندگی مجردی خود، مسئولیت کاری را به عهده نمی گیرد یا در مسئولیت محوله تعلل می ورزد.( تنبلی و بی مسئولیتی)

-  اگر با پدر، مادر، برادر و خواهر خود( که به نظر حتی غیرمنطقی بوده یا اخلاق دلخواه را ندارند) ارتباط سازنده و راضی کننده ندارد (عدم تعامل و ارتباط اجتماعی صحیح با دیگران)

-  اگر در زندگی، مرتب شغل خود را عوض کرده ، با دوستان زیادی به خاطر مشکلاتی قطع رابطه نموده ، رشته تحصیلی خود را تغییر داده یا ترک تحصیل کرده ، علائق خود را نیمه کاره رها کرده و ثبات فکری، احساسی و رفتاری ندارد.(عدم ثبات فکری، احساسی و رفتاری)

- اگر بیشتر به جای گوش کردن، صحبت می کند و بیشتر از آنکه سعی کند دیگران را بفهمد، سعی دارد که دیگران وی را درک کنند.(عدم مدیریت رابطه)

-  اگر بسیار هیجان طلب است و صرفا، هیجانات وی را به سویی می کشاند و قادر به تعویق انداختن خواسته هایش نیست.(هوش هیجانی پائین)

-  اگر در آینه نگاه دیگران، وی فردی غرغرو، سرزنش گر، وابسته، احساساتی، بدبین، گوشه گیر، پرخاشگر، دمدمی مزاج، خودخواه، گوشت تلخ، غمگین یا تکانشی به نظر می آئید.(اختلال شخصیت)

اگر دچار این دست افکار هستید نیز بسیار مراقب باشید چون هنوز وقت ازدواج تان نرسیده است:
- اگر تصور می کنید; افکار، احساس و رفتار همسرتان را در آینده به دلخواه خود تغییر می دهید.(خطای شناختی)

- اگر به دنبال همسر مناسبی هستید به نحوی که در زندگی مشترکتان در آینده با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوید.(خطای شناختی)

- اگر در پی کسب لذت و علائق خود، کارها و مسئولیت هایتان بر دوش دیگران قرار می گیرد.(اصالت لذت، و عدم مسئولیت پذیری)

-اگر فقط منطق و طرز نگرش خویش را قبول دارید و در برابر دیگران حالت دفاعی یا حالت تهاجمی می گیرید و قادر به درک افکار، احساس و رفتار دیگران نیستید.(واکنش دفاعی و خود میان بینی)

- اگر نقاط ضعف و نقاط قوت خود را به صورت شفاف نمی بینید. (عدم خودآگاهی)

- اگر تاکنون با نظرات، انتقادات و پیشنهادات دیگران، تغییری در رفتارهای شما ایجاد نشده است.(عدم مدیریت خود یا خود مدیریتی)

- اگر فکر می کنید، از میان چند میلیارد ساکنین کره زمین، فقط و فقط یک شخص مناسب شماست و ارزش ازدواج دارد و در غیر این صورت زندگی شما بی معنا شده و باید بمیرید یا تا آخر عمر مجرد بمانید.(خطای شناختی، عدم کنترل احساس، هوش هیجانی ضعیف)

- اگر بدون اینکه خود را دقیقا ارزیابی کنید و بشناسید، دنبال همسر مناسب می گردید.( عدم شناخت خود)

- اگر وضعیت فعلی تان راضی کننده نیست و برای رهایی و فرار از موقعیت، اقدام به ازدواج می کنید.(مشکل در شیوه حل مسئله)
  • زهرا کرامتی

حد و حدود رابطه جنسی در دوران عقد

زهرا کرامتی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۴۸ ب.ظ


آموزش رابطه جنسی

دوران عقد را دوران شناخت می نامند

 

معمولاً در ازدواج هایی که در ایران انجام می شود، دوران نامزدی، دورانی قبل از رفتن زیر یک سقف است که دختر و پسر در آن به صورت شرعی و قانونی عقد کرده و به هم محرم می شوند.

 

معمولاً در ازدواج هایی که در ایران انجام می شود، دوران نامزدی، دورانی قبل از رفتن زیر یک سقف است که دختر و پسر در آن به صورت شرعی و قانونی عقد کرده و به هم محرم می شوند.  در این دوران، رابطه ی دختر و پسر بسیار بیشتر و آزادتر از زمان قبل از عقد و محدودتر از دوران ازدواج و رفتن زیر یک سقف است. البته این محدودیت از کم تا زیاد با توجه به خانواده های دو طرف متفاوت است.

معمولاً دوران عقد را دوران شناخت می نامند. این دوران طلایی باعث می شود که دختر و پسر بهتر یکدیگر را شناخته و با روحیات و خواسته های هم آشنا شوند. در این دوران بسیاری از شناخت ها که یکی از مهم ترین آن‌ها شناخت جنسی دو طرف از هم است، صورت می گیرد. زیرا یکی از ویژگی‌های مهم ازدواج غیر از ایجاد رابطه‌ای دوستانه و محبت‌آمیز، فراهم آوردن رابطه‌ی جنسی است. رابطه‌ی جنسی، زن و مرد را بی‌درنگ در کنار هم قرار می‌دهد تا این‌که همسران در تمامی فعالیت‌های دیگر نیز با هم باشند.

دوران عقد از طرفی، دوران بسیار سختی برای زوج جوان است. در این دوران که معمولاً دختر و پسر گاهی با هم خلوت می کنند، کنترل کردن غریزه ی جنسی سخت است و همین موضوع این دوران را سخت می کند. خواسته ها و نیازهای جنسی یکی از مهم ترین مسائل و گاهی مشکل ساز ترین موضوعات پیش آمده در این دوران است. در دوران عقد، دختر و پسر از لحاظ قانونی و شرعی زن و شوهر هستند و می توانند نزدیک ترین رابطه ی زناشویی را با هم داشته باشند، ولی محدودیت هایی که جامعه و خانواده ها در این دوران قرار داده اند، باعث می‌شود که برقرای رابطه ی آزادانه جنسی در این زمان محیا نباشد.

 

روابط جنسی در دوران نامزدی، چگونه؟
بسیاری از خانواده ها و همچنین برخی از مشاوران، زوج های جوان را از برقراری روابط کامل جنسی در دوران عقد، منع می کنند. ترس و نگرانی آنها از مسایلی مثل: احتمال به هم خوردن ازدواج، امکان باردار شدن ناخواسته عروس، کمتر شدن اشتیاق دوطرف و خصوصا پسر برای برگزاری هرچه سریع تر عروسی و... است.

اما از طرف دیگر محدود کردن غریزه جنسی و خودداری از برقراری رابطه کامل زناشویی می تواند عواقب زیادی نیز داشته باشد. سرپوش گذاشتن بر میل سرکش شهوت آنهم زمانی که دوطرف احساس می کنند این حق قانونی و شرعی آنهاست که از یکدیگر بهره ببرند، می تواند باعث برخی اختلافات و کج خلقی ها در زمان قبل از عروسی شود. از طرفی زمینه ایجاد انحراف را نیز فراهم نماید.

تصمیم با شماست، اما درست تصمیم بگیرید!
برقراری رابطه جنسی بین شما و نامزدتان در دوران عقد یک تصمیم کاملا شخصی است و به حریم خصوصی شما مربوط می شود. از نظر شرعی و قانونی روابط جنسی بین پسر و دختری که صیغه عقد بین آنها جاری شده است هیچ اشکالی ندارد. روابط زناشویی بین زن و شوهر بسیار مورد تاکید و سفارش اسلام قرار گرفته است و در بسیاری روایات از آن بعنوان شکلی از عبادت یاد شده است. بنابراین تنها کسی که می تواند در خصوص رابطه جنسی شما و نامزدتان در دوران عقد، تصمیم گیری کند خود شما هستید. اما گرفتن این تصمیم کار ساده ای نیست و نباید از کنار آن به سادگی عبور کنید.

 

رابطه جنسی

در خصوص رابطه جنسی در دوران عقد، تصمیم گیری گیرنده خود شما هستید

 

در اینجا 5 نکته که به شما کمک می کند تا تصمیم درست را بگیرید، ذکر می کنیم:

1 - آیا همه ریسک ها را می دانید؟
بارداری ناخواسته در دوران نامزدی یکی از ریسک هایی است که باید از آن آگاه باشید و درباره آن فکر کنید. احتمال به هم خوردن ازدواج شما به هر دلیلی نیز یکی دیگر از ریسک هایی است که باید به آن فکر کنید. باید بدانید که اختلافات در دوران نامزدی بسیار متداول هستند، اما کم نیستند شمار کسانی که در همان ابتدای راه زندگی و در دوران عقد، از یکدیگر جدا شده اند. بنابراین قبل از برقراری روابط کامل جنسی با نامزدتان، به این موضوعات خوب فکر کنید.

2 - آیا اطمینان دارید که باهم می مانید؟
البته آخر و عاقبت هیچ ازدواجی از قبل معلوم نیست. به سختی می توان اطمینان داشت که شما تا آخر عمر با هم زندگی خواهید کرد یا خیر. زندگی مشترک از همان ابتدا با فراز و نشیب های زیادی مواجه است. اما اگر قصد دارید با نامزدتان همبستر شوید، بهتر است یک شناخت و اطمینان نسبی بین شما وجود داشته باشد. هرچقدر این شناخت و اطمینان بیشتر باشد، ریسک مواجه شدن با اتفاقات احتمالی مثل طلاق و جدایی در دوران عقد کمتر خواهد شد.

 

فراموش نکنید که در صورت به هم خوردن ازدواج شما، چنانچه رابطه زناشویی به طور کامل بین شما برقرار شده باشد، هردوی شما آسیب خواهید دید. شاید در نگاه اول به نظر برسد در چنین موقعیتی فقط دختر آسیب می بیند، اما مسئولیت های قانونی پسر نیز در صورت برداشته شدن بکارت نامزدش، بیشتر خواهد شد. پس اگر هنوز مطمئن نیستید که ازدواج شما دوام خواهد داشت یا خیر، بهتر است همبستر شدن با نامزد خود را به تاخیر بیندازید.

هرگز به خاطر نامزدتان کاری را که آمادگی آن را ندارید انجام ندهید. اینکه "او می خواهد" و یا دوست صمیمی شما نیز در دوران نامزدی اش با همسر خود همبستر شده است و یا دلایلی از این قبیل هرگز دلیل کافی برای این که با نامزد خود همبستر شوید، نیست

3 - احتمال بارداری ناخواسته را جدی بگیرید
آیا می دانید که هیچ یک از راههای پیشگیری از بارداری 100% تضمین شده نیستند؟ بعنوان مثال استفاده از کاندوم، می تواند احتمال بارداری تا حدود 85% کاهش دهد و هنوز 15% احتمال حاملگی وجود دارد. بنابراین اگر آمادگی بچه دار شدن در دوران عقد را ندارید، بهتر است روابط کامل زناشویی را تا بعد از عروسی به تعویق بیندازید.

4 – موقعیت مکانی و زمانی خود را بسنجید
بهتر است بدانید که اولین رابطه کامل جنسی با نامزدتان، لزوما یک تجربه رمانتیک و لذت بخش نخواهد بود! در اغلب مواقع این رابطه با درد و خونریزی شدید همراه است. بنابراین مطمئن شوید که در مکان و زمانی اقدام به این کار می کنید که امکان مقابله با هرنوع اتفاق ناخوشایندی را دارید. بعنوان مثال دسترسی به جعبه کمک های اولیه، دسترسی به درمانگاه و... از نکاتی است باید به آن توجه کنید.

5 - هرگز " فقط به خاطر نامزدتان " اقدام به این کار نکنید
پس از در نظر گرفتن تمام موارد فوق، شما باید زمانی اقدام به برقراری رابطه جنسی کنید که خودتان نیز به آن تمایل کامل داشته باشید. هرگز به خاطر نامزدتان کاری را که آمادگی آن را ندارید انجام ندهید. اینکه "او می خواهد" و یا دوست صمیمی شما نیز در دوران نامزدی اش با همسر خود همبستر شده است و یا دلایلی از این قبیل هرگز دلیل کافی برای این که با نامزد خود همبستر شوید، نیست.
  • زهرا کرامتی

علل برانگیخته نشدن آلت جنسی مردان و درمان آن چیست؟

زهرا کرامتی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۴۷ ب.ظ


برانگیخته نشدن آلت جنسی

برانگیخته نشدن آلت جنسی در بین مردان معمول است اما آلت جنسی دماسنج سلامت کلی شما است

 

برانگیخته نشدن آلت جنسی در بین مردان معمول است اما آلت جنسی دماسنج سلامت کلی شما است. وقتی برانگیخته نمی‌شود، اغلب پیش درآمدی است بر مشکل قلب، کلیه یا مغز.


از کار افتادن آلت جنسی مردان
دکتر لاندن تروست،‌ اورولوژیست در کلینیک مایو که در آمریکا بسیار معتبر است، می‌گوید: «اغلب می گویند، آلت جنسی دماسنج سلامت کلی شما است. وقتی برانگیخته نمی‌شود، اغلب پیش درآمدی است بر مشکل قلب، کلیه یا مغز.»

گاهی اوقات، 5 تا 10 سال قبل از این که حمله قلبی یا سکته مغزی را ببینیم، اتفاق می افتد... این می‌تواند یک هشدار زودهنگام باشد.» بنابراین اگر با دقت به دنبال حل این مشکل بروید، شاید از خطر بیماری‌های دیگر در امان بمانید.

اما خود از کار افتادن آلت جنسی می‌تواند ناشی از دیابت،اختلالات هورمونی،سطح آدرنالین،به هم ریختن روابط عاطفی و استرس زیاد باشد.

قهوه می‌تواند به مردانی که آلت جنسی‌شان برانگیخته نمی‌شود، کمک کند
دلایل زیاد دیگری هم از جمله تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی، استفاده از مواد نیکوتین دار و نوشیدن الکل می‌توانند منجر به این مشکل شوند. با توجه به اینکه برانگیخته نشدن آلت جنسی یکی از مشکلات قلبی و عروقی محسوب می‌شود و قهوه هم برای سلامت قلب مفید است، نتایج یک تحقیق نشان داده نوشیدن چند فنجان قهوه در روز می‌تواند به ایستادن آلت جنسی کمک کند.

این مشکل به‌خصوص در سنین بالا زیاد است و برآورد می‌شود حدود 70 درصد افراد به همین دلیل قید رابطه جنسی را می‌زنند.

با توجه به اینکه کافئین موجود در قهوه سبب گشاد شدن رگ‌ها می‌شود، عضلات آلت جنسی هم بهتر کارشان را انجام می‌دهند. البته این امتیاز شامل حال مردانی که دیابت دارند، نمی‌شود.

از سوی دیگر باید به شدت مراقب مقدار قهوه مصرف شده هم باشید، چون ممکن است باعث بی خوابی، تپش قلب و حتی مشکلات بزرگ تر شود.
  • زهرا کرامتی

دلایل ایجاد سوزش سرمعده در دوران بارداری چیست؟

زهرا کرامتی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۴۶ ب.ظ


 رفع سوزش معده, درمان سوزش معده

بارداری احتمال ایجاد سوزش سرمعده یا ریفلاکس را افزایش می‌دهد

 

بسیاری از زنان در دوران بارداری از سوزش سردل رنج می‌برند. ممکن است این پرسش‌ها در این مورد پیش آید: برای از بین بردن این ناراحتی چه می‌توان کرد؟ آیا درمان این ناراحتی به جنین آسیبی نمی‌رساند؟ و آیا سوزش سردل در دوران بارداری مشکلی جدی است؟


دلایل ایجاد سوزش سرمعده در دوران بارداری چیست؟
در طی فرآیند معمولی هضم، غذا از مری به سمت معده می‌رود، در این بین غذا از بخش ماهیچه‌ای در انتهای مری به نام اسنفکتر نیز می‌گذرد و سپس وارد معده می‌شود. در واقع اسفنکتر دریچه‌ی ورود غذا به معده است. هنگام غذا خوردن این دریچه باز می‌شود و غذا می‌تواند وارد معده شود، پس از آن، اسفنکتر بسته می‌شود تا اسید معده به سمت مری  برگشت نکند. وقتی به سوزش سرمعده یا «ریفلاکس معده» مبتلا می‌شوید، در واقع اسفنکتر کاملاً بسته نمی‌شود ومقداری اسید به سمت مری برمی‌گردد. برگشت اسید ممکن است سبب درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه شود. در دوران باردای، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند که ممکن است سبب شل شدن ماهیچه‌ی اسفنکتر شوند. در نتیجه مقداری اسید به مری بازمی‌گردد، به ویژه وقتی غذا زیاد می‌خورید یا در حالت خوابیده قرارمی‌گیرید. علاوه بر این، با بزرگ شدن جنین در ماه‌های هفتم به بعد، رحم فشار بیشتری به معده وارد می‌کند. همین فشار نیز ممکن است سبب برگشت اسید معده به مری شود.


آیا ریفلاکس معده در زنان نشانه‌ی بارداری است؟
البته ممکن است، اما لزوماً چنین نیست. در هر حال اگر دچار سوزش سرمعده شده‌اید و نشانه‌های دیگر بارداری مانند قطع پریود ماهانه و تهوع نیز دارید می‌توانید آزمایش بارداری انجام دهید.


آیا بارداری سبب سوزش سردل می‌شود؟
بارداری احتمال ایجاد سوزش سرمعده یا ریفلاکس را افزایش می‌دهد. در طی سه ماهه‌ی اول بارداری، ماهیچه‌های مری، کندتراز همیشه غذا را به سوی معده می‌فرستند و معده هم زمان بیشتری لازم دارد تا خالی شود و غذا را بیرون بفرستد، این کار سبب می‌شود که میزان جذب مواد غذایی در معده افزایش یابد اما به هر حال مضرات نظیر سوزش سرمعده نیز ممکن است همراه داشته باشد.

در طی سه ماهه‌ی سوم بارداری، رشد جنین ممکن است معده را از حالت عادی‌اش خارج کند و سبب سوزش سرمعده شود. البته هر زنی شرایط متفاوتی را در حین بارداری تجربه می‌کند و این علائم لزوما برای همه یکسان نیست و به عواملی بسیاری نظیر حالت روحی، رژیم غذایی، و عادات روزانه بستگی دارد. 


چگونه سوزش سرمعده را در دوران باردای متوقف کنیم؟
خلاصی از سوزش سرمعده در دوران بارداری همراه با آزمون و خطاست. تغییر عادات روزمره برای کاهش سوزش سرمعده یکی از سالم‌ترین روشها برای مادر و نوزاد است. برای مثال:

وعده‌هایی غذایی کوچکتری بخورید و با غذا، مایعات نخورید. در عوض بین وعده‌های غذایی، آب بنوشید.

آهسته غذا بخورید و هر لقمه را کاملاً بجوید.

از غذا خوردن، درست پیش از خوابیدن، پرهیز کنید.

از خوردن غذاهای محرکِ معده مانند شکلات، خوراکی‌های چرب و پرادویه، و غذاهای ترش و نوشیدنی‌های کافئینی پرهیز کنید.

تا یک ساعت بعد از صرف غذا، در حالت خوابیده قرارنگیرید. در عوض به آهستگی قدم بزنید تا به هضم غذا کمک کنید.

لباس‌های راحت بپوشید.

وزن خود را در حد سلامتی حفظ کنید.

هنگام خوابیدن بخش بالایی بدن‌تان را به کمک بالش بالاتر نگه دارید.

به سمت چپ بخوابید – اگر به سمت راست بخوابید معده بالاتر از دریچه‌ی اسفنکتر قرارمی‌گیرد و ممکن است سبب برگشت اسید معده به مری شود.

پس از غذا آدامس بدون شکر بجوید. افزایش بزاق دهان می‌تواند اسید برگشتی به اسفنکتر و مری را خنثی کند.

هنگام احساس سوزش سرمعده، کمی ماست بخورید یا شیر بنوشید تا حالت سوزش از بین برود.

کمی عسل به چای بابونه یا آب گرم بیافزایید و بنوشید.

درمان‌های دیگری نظیر طب سوزنی و مدتیشین نیز وجود دارند که قبل از استفاده از آنها باید با پزشکتان مشورت کنید. 


آیا استفاده از داروهای سوزش سرمعده در دوران بارداری بی‌خطر هستند؟
بیشتر پزشکان استفاده از داروهای آنتی اسید را که حاوی مقدار زیادی سدیم هستند توصیه نمی‌کنند، زیرا سبب جمع شدن مایعات در بافت‌های بدن می‌شوند. همچنین داروهای آنتی اسید حاوی آلومینیم (آلومینیم هیدروکساید یا آلومینیم کربنات) نیز توصیه نمی‌شود. اما داروهایی که حاوی کربنات کلسیم یا منیزیوم هستند بهترین انتخاب هستند. اما بهتر است در سه ماهه‌ی آخر بارداری از این نوع داروها نیز استفاده نشود.
  • زهرا کرامتی